Boekrecensie ‘De ondernemende ondernemer’, Martijn Driessen

De-ondernemende-ondernemer-martijn-driessenWelke factoren in de persoonlijkheid en het gedrag van de ondernemer dragen bij aan het succes van het bedrijf? Het boek gaat over wat ondernemerschap is en welke persoonskenmerken nodig zijn om succesvol ondernemer te zijn. Martijn Driessen komt in dit boek, ‘De ondernemende ondernemer’, met een ondernemers competentie model. Een model dat bestaat uit vier elementen: Motivatie, Persoonskenmerken, Kwaliteiten en Kennis. Waarbij competentie gedefinieerd wordt als: “…datgene wat jou succesvol maakt in een bepaalde taak of rol.”

Martijn komt pas echt ter zaken in hoofdstuk 4, waar hij dieper op bovenstaand model in gaat. Hier worden de vier elementen nader besproken en uitgelegd. De factoren ‘Motivatie’ -“je moet intern gedreven zijn”- en ‘Kennis’ -“de wijze waarop kennis wordt opgedaan en toegepast” en hoe je hier mee om gaat- vind ik persoonlijk een open deur en hadden voor mij korter besproken mogen worden.

De elementen ‘Kwaliteiten’ (“Kwaliteiten… verschillen per fase van de levenscyclus) en ‘Persoonskenmerken’ raken meer het daadwerkelijke thema van het boek. Er wordt in gegaan op de eigenschappen die je als ondernemer dient te hebben en hoe je deze eventueel kunt ontwikkelen.

Het boek geeft een compleet beeld van de factoren in de persoonlijkheid en in het gedrag die aanwezig dienen te zijn bij een ondernemer. Als je dat beeld nog niet had, dan raad ik je het boek van harte aan. Ben je op zoek naar vernieuwing en inspiratie? Dan zou ik nog even verder zoeken!

Ik geef dit boek: 4 van de 5 sterren.