Boekrecensie Denk niet aan een roze olifant, Sarah Gagestein

Denk niet aan een roze olifantHet boek Denk niet aan een roze olifant van schrijfster Sarah Gagestein gaat in negen hoofdstukken in op een manier van beïnvloeden: framing. Het boek sluit af met een checklist om optimaal te kunnen framen. Het telt 182 bladzijden en leest makkelijk weg.

Framing is een concept waarin je inspeelt op beelden en ideeën van andere mensen. Bijvoorbeeld de quote: denk niet aan een roze olifant, “dat is het ultieme voorbeeld dat het succes van framing aantoont. Als iemand het beeld van een roze olifant oproept, dan móét je wel denken aan een roze olifant.” En dat terwijl deze niet eens bestaat. Je beïnvloed dus het brein van andere mensen.

Ik vind het prettig dat het boek wordt neergezet als een middel om je doel te bereiken en niet een doel op zich. Het is van belang om als boodschapper stil te staan bij de kern van je boodschap en wat je wilt bereiken en daar vervolgens de juiste woorden en beelden bij zoekt. Het boek kan dus in gezet worden om een trucje aan te leren, maar persoonlijk zou ik het willen inzetten om bijvoorbeeld je bedrijf of je producten / diensten mee te framen. Wat wil je nu eigenlijk met je bedrijf bereiken, wat heb je klanten te bieden en hoe kun je dat vervolgens uitdrukken in beelden en woorden? Hoe beïnvloed je, op een positieve manier, het brein van jou klanten!

Een mooie manier van kijken naar beïnvloeding van het menselijke brein! Hoewel ik het boek zeker als een toegevoegde waarde zie, had ik graag nog een aantal praktijk voorbeelden van framing (van begin tot eind) willen zien om zo de onervaren ‘framers’ een stap in de goede richting te brengen. Ik geef ik het boek 4 van de 5 sterren.