Boekrecensie ‘FLOW’, Marc Lammers

Flow - Marc LammersIn het boek Flow – van goed naar goud worden de theoretische inzichten van Mihaly Csikszentmihalyi door Marc Lammers vertaald naar de praktijk en naar teamverband. Mihaly Csikszentmihalyi omschrijft ‘flow’ als “het sterk voelen, alert zijn, het moeiteloos verrichten van werk, het volledig meester zijn en op de top van ons kunnen presteren”. Het begrip ‘flow’ wordt door de auteur vertaald naar teams en met name gefocust op zijn ervaringen als hockey(bonds)coach.

Aan de hand van 11 eigenschappen verklaart Marc Lammers de groeiende kans om als team in flow te komen en blijven: collectieve ambitie, gezamenlijk doel, teamwaarden, persoonlijk doel, vertrouwen, commitment, krachtenbundeling, feed forward, veiligheid, innovatie en focus. Als aandacht wordt besteed aan deze 11 eigenschappen wordt de effectiviteit en het resultaat van teams verbeterd.

Het boek leest makkelijk weg, in twee tot drie uur was ik er doorheen. Een andere sterke kant van het boek vind ik de vele praktijk voorbeelden die Marc Lammers terug laat komen vanuit zijn hockey verleden. Waar de theorie van Mihaly Csikszentmihalyi erg saai beschreven is, kan ik dat niet zeggen van dit boek. Makkelijk leesbaar, bijna een roman.

Wat ik jammer vind is dat Marc door het gehele boek heen refereert naar basis managementtheorie (Covey, Offman, Sinek, Wgitemore, Belbin). Voor een doorgewinterde managementboekenlezer geen toegevoegde waarde. Ik had het interessant gevonden als de auteur nog meer ingegaan was op zijn voorbeelden uit de praktijk en hierbij meer stil gestaan had bij hoe hij dit in de praktijk heeft vormgegeven. Zodat je echt een kijkje binnen in het hoofd van de hockeycoach zou hebben gekregen en bijvoorbeeld antwoord zou krijgen op vragen als: welke interventies heb ik stap voor stap gedaan? En met welke achterliggende reden(en)? Welke strategieën gebruikte ik hierbij? Wat moet je juist wel en wat moet je juist niet doen?

Flow door Marc Lammers – Conclusie

Ik geef het boek 3,5 sterren mede ook omdat ik een aantal anekdotes reeds eerder heb gelezen in het boek ‘Coachen doe je samen’. Weinig vernieuwd, maar wel een mooie vertaling van de theorie van Mihaly Csikszentmihalyi naar de praktijk van Marc Lammers.