Boekrecensie Jezelf de Baas, Marcel van Wiggen

Jezelf de BaasBoekrecensie Jezelf de Baas – Marcel van Wiggen

Wat een goed boek zeg! Boeiend van begin tot eind! In het boek ‘Jezelf de baas’ komt Marcel van Wiggen met zijn visie op hoe je als mens zijnde opnieuw regie neemt in je eigen leven. Marcel beperkt zich niet tot een eenvoudige of summiere aanpak in het boek, maar neemt juist veel verschillende factoren en facetten van het leven mee. Precies dat maakt dit boek erg sterk!

Jezelf de Baas: samenvatting van het boek

De auteur begint met een gedeelte ‘waarom doe je wat je doet’. Uitleg over gedrag bij verandering, hoe je hersenen werken bij verandering, maar ook hoe ben je geworden zoals je nu bent. Invloed van opvoeding, omgeving en ervaringen door je leven heen.

Het tweede gedeelte besteedt aandacht aan ‘snel beter in je vel’ zitten. Tips en technieken om je snel beter te voelen. Marcel van Wiggen geeft hierbij aan dat je daarin zelf veel invloed hebt. Daarnaast zijn ook relaties van groot belang. 4 categorien die van essentieel belang zijn: Welke betekenis geef je aan gebeurtenissen? Waar let je op of denk je aan? Wat is je lichaamshouding? Welke woorden gebruik jij in je communicatie?

In het derde gedeelte van het boek gaat het over structurele veranderingen. Je zet in dit gedeelte een proces in gang voor structurele verandering in je leven. Het gaat over keuzes maken, belemmeringen op je weg hier naar toe, over volhouden en hulpmiddelen die je kunt gebruiken in jouw proces.

Jezelf de baas: conclusie

Inmiddels heb ik vele boeken gelezen en er zijn er maar weinig waar ik van het begin tot eind geboeid ben. Marcel van Wiggen haalt vele verschillende ideeen en thema’s vanuit de persoonlijke ontwikkeling bij elkaar. En juist dat maakt het boek ‘Jezelf de baas’ compleet en krachtig. Je kunt als persoon direct aan de slag met jezelf. Heel mooi! We geven ze niet vaak, maar voor dit boek met plezier:  5 van de 5 sterren!!

2 antwoorden