Boekrecensie Purple Cow, Seth Godin

Purple Cow - Seth GodinHet boek Purple Cow van Schrijver Seth Godin gaat over het buitengewoon zijn van een bedrijf, product en/of dienst.

De 4p’s die veelal door marketeers en ondernemers gebruikt worden om hun producten en/of diensten te beschrijven en te onderscheiden, hebben hun beste tijd gehad. Het gaat nu over het echt onderscheidend zijn, echt opvallen. En dat doe je door het gedachten goed van een paarse koe toe te passen. Normale koeien zijn namelijk allemaal saai. Maar een paarse koe valt gelijk op en is alles behalve saai!

Het boekje van Seth Godin, gaat kort in op de achtergrond en het verleden van de marketing. Hoe zijn we gekomen waar we nu zijn beland, dat vertelt hij eigenlijk. Vervolgens wordt er ingegaan op wat een Purple Cow nu eigenlijk is: ‘Maak op merkelijke producten / diensten waar de juiste mensen op afkomen’. Val op en ben uniek! De schrijver gebruikt hiervoor het product levenscycles model. Waar bedrijven vroeger juist de early en late majority wilde bereiken, zo schrijft Seth Godin, is het met een paarse koe juist de bedoeling om de innovators en de early adopters warm te krijgen voor je producten en/of diensten.

Om de Paarse Koe te verhelderen in de praktijk, beschrijft hij zeer veel verschillende voorbeelden van Purple Cows, zoals: Starbucks, Pearl Jam, Ikea, Hummer, maar ook voorbeelden als een klein Pr-bureau en mensen die op zoek zijn naar werk.

Ik wil iedereen adviseren om het boek Purple Cow, als je dat nog niet gedaan hebt, zo snel mogelijk te lezen. Een must read!! Ik geef dit boek 5 van de 5 sterren.