Boekrecensie Sales beter de baas, Edwin de Haas

Sales beter de baas - edwin de haasPrikkelende en boeiende kijk op sales, zeker in deze tijden van crisis! Hoewel je geneigd zou zijn om te gaan voor snelle en korte trajecten om snel te scoren, kiest Edwin de Haas in het boek Sales beter de baas juist voor het opbouwen van een relatie en echt waarde toevoegen voor de klant. Mijns inziens de juiste keus! De auteur deelt middels dit relatief dunne en prettig leesbare boekje zijn visie op de nieuwe manier van verkopen.

De auteur start met het schetsen van een brede kijk op wat verkoop eigenlijk is en hoe de wereld er momenteel uit ziet. Vrij snel daarna gaat hij in op de praktijk, het doen. De kern van het pleidooi is dat je als verkoper moet denken vanuit de klant. Hoe ziet zijn markt er uit, welke problemen en behoefte heeft de klant en welke aankoopreden kan de klant hebben ten opzichte van jouw product. Hierin is het opbouwen van een relatie en het bieden van toegevoegde waarde voor de klant van essentieel.

In het 127 pagina’s telde boekje neemt de auteur je stap voor stap mee in zijn visie op en de aanpak  van salesmanagement. Hij geeft op strategisch en tactisch niveau zijn visie op sales en de ideale salesmanager / salesdirecteur. Op operationeel en praktisch niveau gaat hij in op het koude bellen, het 1e gesprek en de vervolgafspraken.

Wat mij betreft een goed boek voor ondernemers die een bedrijf gaan starten of net gestart zijn en kennis willen maken met ‘sales’. Maar ook voor ondernemers die al jaren in het vak zitten en toe zijn aan een nieuwe manier van verkopen. Een praktisch boek waarmee je meteen aan de slag kunt!

Ik geef het boek Sales beter de baas: 4 van de 5 sterren.