Teamcoaching – Erik de Haan

Boekrecensie Teamcoaching – Erik de HaanBoekrecensie Teamcoaching Erik de Haan

“Door teams te laten reflecteren, gaan de prestaties omhoog en neemt het wederzijdse begrip van teamleden toe. Bovendien verbeteren relaties en motivatie binnen het team.” Erik de Haan, de acteur, tracht een praktisch en overzichtelijk boek aangaande teamcoaching in de breedste zin van het woord te schrijven. Ik denk dat de auteur hier gedeeltelijk in geslaagd is.

Wat ik mooi vind aan dit boek is dat het goed wetenschappelijk onderbouwd is. Diverse literatuur wordt aangehaald en gebruikt om de lezer inzichten te verschaffen over wat teamcoaching inhoud, maar ook hoe teams geneigd zijn te handelen en wat ontstaat in teamdynamiek bijvoorbeeld.

Daarnaast vind je met regelmaat tips en methodieken om je werk als teamcoach te verbeteren, of om je repertoire uit te breiden. Mooi! Ik had graag gezien dat de methodieken en technieken nog slag verder waren doorvertaald naar de praktijk. Misschien zelfs wel met een stappenplan / plan van aanpak voor de teamcoach. Van begin gesprek tot en met eindgesprek. Dat had dit boek nog meer tot een handboek voor teamcoaching gemaakt.

De opmaak en de vorm van het boek vind ik persoonlijk niet prettig lezen. De vorm maakt dat het niet makkelijk vast te houden is en de opmaak, veelal dezelfde per bladzijde, maakt dat ik het een wat onaantrekkelijk boek vind om te lezen. Misschien was gebruik van kleur en enkele modellen al wel genoeg geweest voor de visueel gevoelige onder ons.

Conclusie: Teamcoaching van Erik de Haan

Het boek is goed theoretisch onderbouwd, wat maakt dat het dient als een goed naslag werk voor teamcoaches. Daarnaast staan er wat methodieken en technieken beschreven, helaas wat te beknopt uitgewerkt. Ook vind ik de vorm en opmaak van het boek, in tegenstelling tot wat je aan de buitenkant verwacht, tegenvallen. Ik geef het boek 3,5 van de 5 sterren.