Boekrecensie ‘Vat op Verandering’, Annemarie Mars

Vat-op-verandering-Annemarie-MarsEen boek dat helpt om te reflecteren op verandering of verandertrajecten. We leven in een steeds sneller veranderende wereld die ook steeds complexer lijkt te worden. Annemarie Mars biedt in dit boek ‘Vat op verandering’ zes verschillende schijnwerpers die je als veranderaar / manager aan zetten tot reflectie van een complex veranderproces. Dit ten einde vat te krijgen op je verandering.

Het theoretische gedeelte van dit boek is relatief klein. In het eerste deel gaat Annemarie in op haar zes schijnwerpers: richting, ruimte, reacties, relatie, regie en reflectie. Dit doet zij in ongeveer 40 bladzijdes. De zes schijnwerpers helpen om vanuit een andere hoek te kijken naar dezelfde verandering. Het geeft je inzicht in de kernvragen die op dat moment leven, signalen voor interventies, signalen dat je goed op weg bent en de potentiële valkuilen.

In het tweede gedeelte van ‘Vat op Verandering’, pakweg 100 bladzijdes, gaat Annemarie Mars in op 33 vragen aangaande verandering welke zij gedurende drie jaar van haar leven tegen kwam in haar werk. De antwoorden op deze 33 vragen moet je mijns inziens niet lezen als een uitputtende bron van informatie en kennis, maar als een ander inzicht. Een nieuwe bril om mee te kijken. Het zijn eigenlijk 33 korte column van twee á drie bladzijde per vraag.

Conclusie: Afgaande op de titel van het boek, hoopte ik dat het boek meer houvast zou bieden voor complexe veranderingen in een breed spelveld. Dat doet het voor mij niet. Het boek ‘Vat op Verandering’ geeft echter wel 33 prikkels weerdoor je geprikkeld raakt en waar je wat inspiratie uit kunt halen. Ik geef het boek 3 van de 5 sterren. Ik heb het boek zelf in één keer uitgelezen, maar denkt dat het leuker is om elke avond of ochtend één vraag tot je te nemen en deze te overdenken. Dan haal je er meer uit.