Doelen stellenDoelen stellen en deuren openen!

Ben jij iemand die blijft dromen? Of niet overgaat tot actie? Of last heeft van uitstelgedrag? Kom in actie en ga doelen stellen voor jezelf! Dit artikel vertelt je alles over waarom je doelen zou moeten stellen, hoe je doelen kunt stellen, welke obstakels je tegen komt in de praktijk en beter nog…. hoe je die obstakels kunt tackelen.

Dit artikel is geschreven voor zowel individuen als voor teams/groepen die aan de gang willen met het stellen van doelen.

Waarom doelen stellen?

Doelen stellen is om een aantal redenen zeer nuttig:

  • Concreet worden: Het zorgt ervoor dat je jouw dromen, wensen of gedachten op papier zet en ‘plat slaat’ tot een concreet plan voor jezelf. Niet meer in gedachten blijven, maar echt aan de slag!
  • Focus & keuzes maken: het helpt je als persoon en/of team om de juiste richting te kiezen. Het stellen van doelen zorgt ervoor dat je bepaalde zaken juist wel gaat doen en andere zaken ook bewust niet. Concrete vragen die je jezelf kunt stellen: Waar wil ik naar toe en hoe ga ik daar dan komen? En wat is vervolgens mijn eerste stap?
  • Groei & ontwikkeling: niks doen lijkt op de korte termijn prettig, maar zorgt op de lange termijn voor een leeg en onbevredigend gevoel. Het stellen van doelen, maakt dat je ook daadwerkelijk van de bank af komt en aan de gang gaat. Elke kleine stap vooruit is er één. Het zorgt voor groei en ontwikkeling!

Waar sta je nu en waar wil je heen?

De eerste stap die je kunt zetten is het maken van een analyse van je huidige situatie: hoe is de huidige situatie. Pak pen en papier en beschrijf hoe de huidige situatie eruit ziet en wat je zou willen veranderen:

  • Als individu: op welk gebied wil jij doelen stellen? Op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, carrière, gezin, relaties, financieel, gezondheid en/of spiritualiteit?
    • Voorbeeld: gezondheid: het afgelopen jaar heb ik nauwelijks aan sport gedaan. Ik wil komende periode het sporten weer op gaan pakken(let op: dit is dus niet je doel, maar een wens).
  • Als team / groep: op welk gebied willen jullie doelen stellen? Op het gebied van teamsamenwerking, teamjaarplan, teamontwikkeling, benutten van elkaars krachten?
    • Voorbeeld: teamsamenwerking: door de drukte en vele vragen van onze klanten zijn we continue bezig met de waan van de dag. De komende periode willen wij stil staan bij de ontwikkeling van ons team zodat onze samenwerking verbetert (let wederom op: dit is dus niet je doel, maar een wens).

Doelen stellen en aan de slag gaan: waarom doen we dat vaak niet?

Veranderen en aan de slag gaan is op korte termijn niet altijd leuk. Sterker nog het is vaak moeilijk om aan de slag te gaan. Je kunt dat op de volgende manier uitleggen:

  • Huidige situatie = 0
  • Door verandering ervaar je op korte termijn geen plezier (mensen blijven vaak liever stilstaan / op de bank zitten dan dat ze aan beginnen aan iets nieuws), het levert je dus -1 verlies op.
  • Door verandering ervaar je op korte termijn pijn (je moet in actie komen en dat is in eerste instantie niet leuk), dus daarbij moet je ook inleveren. Dus -1
  • Korte termijn opbrengst = 0-1-1=-2 (niet echt een reden om door te gaan met veranderen)

Dat is een van de grootste redenen dat mensen zich na een aantal dagen of weken al niet meer houden aan hun doelen. Het levert niks op, sterker nog, de situatie is (lijkt?) alleen maar erger te zijn geworden. En niet veranderen, stil staan is aantrekkelijker dan aan de gang gaan.

Doelen stellen - 3 tipsOm wel jouw gewenste verandering te kunnen maken kan het van belang zijn om na te gaan welke lange termijn pijn je zult gaan ervaren als je zo door gaat (ongezond leven / geen oog voor samenwerking). Weer een aantal voorbeelden:

  • Individue: gezondheid: “Als ik niet ga sporten zal ik op langer termijn een ongezonde levensstijl ontwikkelen” of “Als ik niet ga sporten is de kans groot dat ik eerder dood ga”.
  • Team/groep: samenwerking: “Als wij maar lang genoeg niet aan ons team werken, zal ons werk plezier achteruit gaan” of “Als wij maar lang genoeg niet aan ons team werken, zal het team uit elkaar gaan vallen”.

Lange termijn pijn zal in bovenstaande berekening pluspunten opleveren (+1 t.o.v. de huidige situatie), hoe groter de mogelijke lange termijn pijn, hoe groter de kans dat je met jouw doelen zult slagen. Sta hier goed bij stil.

Doelen stellen in de praktijk

Ga jouw doel formuleren. Doet dit bij voorkeur SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdspecifiek). Voorbeelden:

  • Individu, gezondheid:
    • Hoofddoel: Eind 2018 ben ik 3 kilo afgevallen.
      • Subdoel 1: Voor eind maart 2018 ga ik mij inschrijven bij de fitnessclub bij mij in de buurt.
      • Subdoel 2: De eerste week van april wil ik 2 keer per week sporten;
      • Subdoel 3: In mei wil ik wekelijks minimaal 2 keer sporten.
  • Team/groep: samenwerking:
    • Hoofddoel: Eind 2017 hebben wij een plan gemaakt en verbeteringen doorgevoerd waarmee wij onze samenwerking gaan verbeteren.
      • Subdoel 1: In september plannen wij een teamvergadering waarin wij stil staan bij ieders wensen;
      • Subdoel 2: In oktober schrijven wij een verbeterplan voor onze samenwerking;
      • Subdoel 3: In november en december voeren wij onze verbeteracties uit ons verbeterplan uit;
      • Subdoel 4: Tijdens de oudjaarsborrel evalueren wij met elkaar welke verbeteringen wij hebben gemaakt in onze samenwerking.

Evaluatie en beloning

Bouw met regelmaat evaluatie momenten in. Op deze momenten kun je stilstaan bij hoe het de periode voor jouw evaluatiemoment ging en wat je de komende periode gaat doen. Zorg voor (kleine) beloningen bij het behalen van bepaalde doelen. Wees trots op jezelf en geniet van dit moment. Het vieren van succesmomenten zorgt ervoor dat je jouw veranderingen langer blijft volhouden.

Doelen stellen en behalen: hoe het werkt in de praktijk

Een kort en bondige samenvatting van bovenstaand stappenplan om doelen te stellen en te behalen:

  • Stap 1: Analyseer jouw huidige situatie: waar sta je en waar wil je naar toe?
  • Stap 2: Formuleer een zo concreet mogelijk doel en subdoelen (doe dit het liefst SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdspecifiek)
  • Stap 3: Maak een tijdlijn voor jezelf. Wat wil je wanneer bereikt hebben?
  • Stap 4: Bouw evaluatie- en beloningsmomenten in voor jouw (sub)doelen.

Het allerbelangrijkste: Ga aan de slag!

Het aller belangrijkste bij het stellen van jouw doelen is om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Je kunt nog meer artikelen lezen, nog meer video’s bekijken over het stellen van doelen. Uiteindelijk gaat het erom dat jij aan de slag gaat! Niet morgen maar vandaag. Veel succes en als ik je ergens mee kan helpen, dan hoor ik het graag! Enjoy!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *